Ubud 3 en 4 juni - Reisverslag uit Pliatan, Indonesië van Kim Jansen - WaarBenJij.nu Ubud 3 en 4 juni - Reisverslag uit Pliatan, Indonesië van Kim Jansen - WaarBenJij.nu

Ubud 3 en 4 juni

Blijf op de hoogte en volg Kim

04 Juni 2014 | Indonesië, Pliatan

Vandaag is de dag dat we gaan fietsen door de rijstvelden. We hebben er veel zin in. Keurig om 9 uur verschijnt er iemand die ons naar het beginpunt van de fietsroute brengt. De mountainbikes staan al klaar. Even de helm passen en goed vastmaken, zadel van de fiets afstellen en klaar om te gaan zijn we. Het is wel even wennen vooral de versnellingen bedienen, dat is toch anders dan we gewend zijn bij een gewone stadsfiets. De route begint heuvel op, sommige stukken zijn behoorlijk stijl en in de kleinste versnelling moeten we omhoog. Gekscherend hebben we het over de monte ventoux Eerst denken we dat het een klein stukje is maar later zal blijken dat dat dus niet zo is. Het is behoorlijk vermoeiend doordat het zo warm en vochtig is. Gelukkig heeft de gids door dat we dit niet gewend zijn dus stoppen we regelmatig om even wat water te drinken en om wat foto's te maken van de rijstvelden waar hard gewerkt wordt. Eindelijk weten we nu ook hoe rijst verbouwt wordt, hoe het groeit en hoe onvoorstelbaar veel werk het is om een zakje rijst te vullen. Uiteindelijk bleek dat we 17 km gefietst hadden, de laatste 5 km was gelukkig alleen maar dalen. Aan het eind staat er een overheerlijke lunch voor ons klaar. Moe maar voldaan komen we weer terug in ons hotel, we trekken onze bikini's aan en duiken direct in het zwembad om de plakkerigheid van ons af te krijgen, heerlijk even op adem komen. 's Avonds gaan we eten bij warung enak, deze stond goed aangeschreven in mijn reisgids. Het ziet er erg sfeervol uit, de tokkelmuziek brengt ons echt in indonesische sferen. We bestellen mini loempia's vooraf, ze zijn echt heerlijk. Ook het hoofdgerecht valt in de smaak. We besluiten om toch nog een desert te nemen. We bestellen 3 typisch Balinese toetjes, het ziet er schitterend uit en het smaakt naar meer. De rekening is slechts 6 euro pp.
De dag is echt voorbij gevlogen.

Vandaag 4 juni is onze laatste dag in Ubud. Kim D en ik besluiten om naar het monkey forrest te gaan om de boosaardige langstaart makaken een bezoekje te brengen en de daar aanwezige tempels te bewonderen. Anke heeft een relaxed dagje bij het zwembad, we spreken af dat we elkaar weer treffen voor de lunch. Zo gaan we op pad. We hebben ons goed voorbereid dus we gaan erheen zonder tas en etenswaren. In het begin vinden we het wel een beetje eng. Het is net de apenheul, vele tientallen apen scannen de mensen die er in het bos rondlopen. Zien ze iets eetbaars dan komen ze direct op je af en proberen ze het af te pakken. Kim en ik lopen eerst wat rond bekijken wat tempels en zweten ons te pletter. We gaan even lekker zitten op een muurtje om af te koelen. Dat blijkt een goed idee, op deze manier kunnen we aap en mens goed observeren, het levert veel leuke foto's op en we moeten af en toe wel lachen om de apen. Even verderop bij de hoofdtempel zitten nog veel meer makaken, een paar hebben jongen, zo schattig. Na anderhalf uur te hebben doorgebracht in het apenbos gaan we maar weg omdat we bang zijn dat we anders onze camera helemaal volschieten met die leuke aapjes.
Eenmaal uit het monkey forrest moeten we even bijtanken. We stoppen bij Kopi Bali (soort van Starbucks 2.0). Hier drinken we een heerlijke ijskoffie, we knappen er behoorlijk van op. Na de koffiestop lopen we door naar Ubud market. We verwachten hier een authentieke markt. Na een kwartier gelopen te hebben vragen we maar even waar het is, het blijkt dat we er al langs gelopen zijn. Het is eigenlijk geen echte markt meer het zijn inmiddels allemaal kleine winkeltjes met allerhande prullaria. Wij weten hier na enig afdingen nog wel een sarong te kopen. Eenmaal wat gekocht blijken ze als vliegen op ons af te komen, we smeren hem maar snel want het wordt irritant. We pakken een taxi terug naar het hotel daar ontmoeten we Anke weer en gaan we op weg naar het tropical view café voor de lunch. Het restaurant heeft een mooi uitzicht over de rijstvelden. Het eten smaakt ook hier weer heerlijk. In middag gaan we weer even zwemmen. Onze laatste dag in Ubud is alweer bijna voorbij. We sluiten de laatste dag af met een lekkere maaltijd en we gaan ons te buiten aan de desserts. We bestellen maar liefst 5 toetjes voor ons drieën, de ober vindt het maar grappig, maarja we willen gewoon het een ander proberen en aangezien een toetje nog geen 2 euro kost doen we het maar gewoon. Het blijkt een goede beslissing het is op deze manier een goede afsluiting van onze reis in Ubud. Morgen vertrekken we naar het bergdorpje Munduk, waar we ons weer in een nieuw avontuur gaan storten.

• 04 Juni 2014 - 20:17

Janny Donkersloot:

Hallo, Kim, Kim en Anke.

Mooi verslag geschreven , goed voor het thuisfront die blijft zo mooi op de hoogte van jullie doen en laten in het mooie Bali !
    Ik kijk al uit naar het volgende verslag!
    Goeie reis naar jullie volgende dorpje Munduk!

Groetjes van uit een zeer regenachtig Drunen.......!