Volcanoes national park - Reisverslag uit Kailua-Kona, Verenigde Staten van Kim Jansen - WaarBenJij.nu Volcanoes national park - Reisverslag uit Kailua-Kona, Verenigde Staten van Kim Jansen - WaarBenJij.nu

Volcanoes national park

Blijf op de hoogte en volg Kim

25 Juni 2013 | Verenigde Staten, Kailua-Kona

Nadat we gister 24 juni een rustig dagje hebben gehad ( beetje hangen bij het zwembad en rondstruinen door het dorpje Kailua Kona) gaan we vandaag al vroeg op pad richting het volcanoes national park. De rit erheen gaat over een afstand van 96 mijl en zonder stoppen kost dit zeker 2,5-3 uur. Wetende dat er maar een weg is die erheen gaat en waar je slechts zo'n 80 km/h mag rijden. De rit erheen is nogal dodelijk saai en de dorpjes waardoor we heen rijden zijn ook niet echt bruisend. Maar gelukkig net iets over de helft vinden we de meest zuidelijke bakkerij (palu'uku bakery) in de USA en hier hebben ze lekkere Kona koffie en heerlijke appelflappen en andere lekkernijen. Na deze verfrissende stop rijden we verder totdat we bij het visitor center zijn van het park. Hier verkrijgen we info over de stukken waar we veilig met de auto kunnen rijden en waar we eventueel leuke dingen kunnen zien, tevens geven ze hier info over de luchtkwaliteit. Maar alles is goed alleen het zuidelijke stuk van de crater rim drive is afgesloten ivm lava. Vanuit het visitor center bezoeken we eerst een aantal stoom gaten in de grond waar zwaveldioxide uit komt, het lijkt door de stoom net of er brand is in het gebied. Onze volgende stop is het Jagger museum hier kun je info krijgen over eerdere uitbarstingen en monitoring van vulkanische activiteit. Verder is er nog een uitkijkpunt waar je in een van de vele kraters ( kilauea caldera) van de vulkaan kan kijken er komt nog steeds stoom uit, en na zonsondergang kun je hier de oranje gloed van de lava nog steeds waarnemen. Vervolgens gaan we opweg naar de Thurston lava tube erg mooi maar jammer van al die bussen met Amerikaanse toeristen. Dit is echt de eerste plek op het eiland dat je toeristisch kunt noemen. Na de crater rim drive rijden we ook nog de chain of craters deze weg loopt dood aan de zee. Je rijdt door immense lavavelden die eindigen in zee, dit leverd mooie plaatjes op. Het was een lange dag zometeen nog wat eten en een drankje doen ( een bruisend nachtleven is hier niet). En dan nog 2 dagen en dan zit de vakantie er weer op.