Pearl Harbor - Reisverslag uit Waikīkī, Verenigde Staten van Kim Jansen - WaarBenJij.nu Pearl Harbor - Reisverslag uit Waikīkī, Verenigde Staten van Kim Jansen - WaarBenJij.nu

Pearl Harbor

Blijf op de hoogte en volg Kim

18 Juni 2013 | Verenigde Staten, Waikīkī

Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan Pearl Harbor. We moesten al vroeg die kant op want er zijn maar 1022 kaarten beschikbaar om de uss Arizona memorial te bezoeken. Nadat we de kaarten hadden weten te bemachtigen hebben we een beetje rondgekeken en wat geschiedenis opgedaan over de onverwachte aanval van de Japanners op Pearl Harbor op zondag 7 december 1941. Om 9.30 uur was het dan zover, we zouden naar de memorial gaan voor de uss Arizona. Voorafgaand aan dit bezoek kregen we eerst een 20 minuten durende film te zien die ons informatie verschafte over de aanval op Pearl Harbor en natuurlijk over het marineschip de uss Arizona. Ook werd duidelijk dat onder de memorial ( een groot wit rechthoekig gebouw met diverse ramen) nog steeds de uss Arizona lag op de bodem van de oceaan samen met 900 mariniers die met het schip ten onder zijn gegaan en daar dus hun laatste rustplaats hebben. Toen we met de boot naar de memorial gingen zagen we ook het schip er duidelijk onder liggen en helemaal als je in het memorial stond en door een van de vele openingen naar buiten keek. Enkele onderdelen van het schip staken zelfs nog boven het wateroppervlak uit. Erg indrukwekkend dus. Na het bezoek aan de memorial gingen we naar de uss Missouri dit is het gevechtsschip waarop de capitulatie getekend is. Dit schip ligt op Ford Island een marinebasis op Hawaii zeer strenge controle op de brug die naar het eiland ging. Het was een drukke indrukwekkende dag met wat mij betreft wat te veel info. Na nog een korte tour door Honolulu, werden we weer terug gebracht naar het hotel, waarna ik met Anke nog wat heb gewinkeld en heb gerelaxed op het strand. Nu eten bij het hardrock café.