San Gerardo de Dota - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Kim Jansen - WaarBenJij.nu San Gerardo de Dota - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Kim Jansen - WaarBenJij.nu

San Gerardo de Dota

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

06 Maart 2012 | Costa Rica, San José

Vanuit Monteverde vertrekken we in de richting van San Gerardo de Dota. De busrit duurt ongeveer 7 uur. Eind van de middag bereiken we de pittoreske Trogon lodge. De lodge ligt in een dal en 's nachts is het hier slecht zo'n 8 graden. We hebben dan ook een huisje met een gaskacheltje erin en ook nog eens een lekkere warme kruik in ons bed. Wie had dat gedacht in Costa Rica dat wij Hollanders het nog eens koud zouden hebben.

In de omgeving van onze lodge zijn schitterende routes door het bos langs klaterende beekjes en watervallen waar je erg mooi kan wandelen tevens heb je hier goede mogelijkheden om de quetzal te spotten. Wij gaan natuurlijk ook op zoek naar de quetzal het is nesteltijd dus dat maakt het wat makkelijker. We vinden uiteindelijk ook een nest. Het mannetje zit in het nest en je ziet zijn lange staartveren naar buiten hangen. Een lokaal iemand vertelt ons dat het mannetje en het vrouwtje ongeveer om de 2 uur van plek verwisselen. Vol verwachting wachten we dus op dit moment want de 2 uur zijn bijna voorbij. Inmiddels staan we al ruim 1 uur te wachten voor het nest het begint al langzaam donker te worden. Voortdurend zijn we met onze camera's in de weer om de perfecte instelling te krijgen om foto's van de wisseling te kunnen maken. En eindelijk na anderhalf uur wordt het wachten beloond het mannetje komt naar buiten dit levert erg mooie foto's op. Het vrouwtje blijft nog even op een tak zitten voordat ze het nest in vliegt. Missie volbracht zowel het mannetje als het vrouwtje is gefotografeerd. Morgen om 6 uur in de ochtend hoeven we niet meer met een wandeling op zoek naar quetzal. In plaats daarvan kunnen we op eigen gelegenheid een wandeling maken op een van de paden rondom de lodge. Pas om 11 uur in de ochtend vertrekken we in de richting van Punta Vergel de Mala.