Torteguero - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Kim Jansen - WaarBenJij.nu Torteguero - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Kim Jansen - WaarBenJij.nu

Torteguero

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

23 Februari 2012 | Costa Rica, San José

Vanuit puerto viejo de talamanca vertrekken we in de richting van Torteguero. Het eerste stuk leggen we af met de bus en vanaf pavona gaan we verder met de boot. Torteguero is namelijk een gebied dat bestaat uit kanalen die omgeven zijn door bos en is daarom ook alleen per boot bereikbaar. We stappen dus over in een boot echter is dit gewoon een kleine boot waar wij met onze bagage inmoeten. Het waterpeil in de rivier was erg laag dus het koste de boot bestuurder ook af en toe
moeite om ons over de rivier te loodsen. Onderweg hebben we al mogen kennismaken met al het moois wat Torteguero te bieden heeft. Zo hebben we al een krokodil gezien en de wat kleinere kaaiman. Ook zitten hier diverse soorten vogels. Onze lodge rana roja is omgeven door bos en water het ziet er echt schitterend uit en het heeft ook nog eens een groot zwembad waar we onze vrije uurtjes lekker kunnen doorbrengen. 'S avonds wordt je hier omgeven door allerlei diergeluiden dus dat is wel even wennen met slapen.

De volgende ochtend gaat om 5 uur de wekker. Om 6 uur gaan we namelijk met een boot over de kanalen varen om dieren te gaan bekijken. Doordat de kanalen in Torteguero zo reikelijk omgeven zijn door bos zitten hier erg veel vogels. Onderweg hebben we diverse vogels gezien waaronder de toekan. Een van onze groepsleden vroeg aan onze reisleider of er in dit gebied nog otters zaten. Hij zei dat dit wel zo was maar dat je ze niet vaak zag. Hij had dit nog niet gezegd of plots kwam er een otter hoofdje naast de boot omhoog. Alsof hij zich toch even wilde laten zien. Naast de otter hebben we wederom medere soorten apen gezien en ook weer een kaaiman. Het was een leuk boottripje. Na de boottripje volgt het ontbijt want zometeen gaan we naar Torteguero national park. Hier leggen de schildpadden hun eieren op het strand. Echter is februari niet de juiste tijd hiervoor, geen schildpadden dus. We gaan wel gewoon wandelen helaas waren we verplicht om regenlaarzen aan te doen tijdens de wandeling. Niet echt comfortabel dus! Zeker niet als je zo'n 4 km moet lopen met een temperatuur van tenminste 30 graden op regenlaarzen. Waarom dit was? Geen idee! Het pad was goed begaanbaar en had makkelijk op wandelschoenen begaan kunnen worden. Maar goed de parkwachter wilde het zo. De wandeling zelf was niet echt spectaculair we hebben weer apen gespot maar die zie je en hoor je hier overal. Wat ook niet meehielp was de temperatuur het was erg warm en meeste dieren laten zich ook niet zien als het zo warm is. Je hoort het al we zijn nu al te verwend. Na de wandeling gaan we in het dorpje Torteguero nog wat eten en vervolgens gaan we met de watertaxi terug naar onze lodge waar we nog heerlijk bij het zwembad kunnen relaxen.

In de avond als het donker is gaan we opzoek naar kikkertjes. Echter is het erg droog en warm geweest dus dat maakt het extra lastig maar uiteindelijk weten we toch een roodkikkertje en een groen kikkertje met rode ogen te vinden. Onze dag zit er weer op morgen is weer een reisdag en vertrekken we in de richting van de arenal vulkaan.

• 23 Februari 2012 - 16:20

Monique:

Leuk hoor om je verslagen te lezen. En voor mij een feest van herkenning, hoewel ik niet bij de Caribische kust ben geweest. Maar Tortuguero weer wel. Het is inderdaad soms heel vroeg opstaan, maar dan heb je de beste kans om de dieren te spotten. Heb je een leuke groep? Veel plezier nog!
    groetjes Monique

• 24 Februari 2012 - 12:58

Marcel:

Hoi Kim,

Als ik het allemaal zo lees heb je het erg naar je zin, maar is het wel heel vaak vroeg op staan ha ha.

Geniet er nog effe van en benieuwd naar je volgende verslag.

Gr marcel

• 24 Februari 2012 - 20:32

Willie En Hermien:

Hoi Kim,
    Wel spannend en vermoeiend wat je zoal mee maakt. We zijn erg benieuwd naar de foto's die je gemaakt hebt. Geniet de komend tijd nog maar lekker. Wij zijn trouwens wel erg benieuwd hoe het eten in het algemeen is, we horen cq lezen het wel. groetjes,
    Willie en Hermien.